Senin, 23 November 2015

Rosemary Minyak Essential

Rosemary Minyak Essential

Rosemary merupakan herba yang boleh tumbuh sehingga 5 kaki dengan daun seperti jarum perak-hijau inci panjang. Bunga yang berwarna biru ungu atau cahaya. Ia mempunyai aroma yang kuat, bersih dan pudina. Ia mendapat namanya daripada perkataan latin 'Rosmarinus officinalis' yang bermaksud "embun dari laut." Ia adalah pokok malar hijau dan ahli keluarga pudina. Saraf pencium saya memberitahu saya bahawa ia adalah sama dengan thyme. Apabila ia datang untuk memasak, saya sering digunakan dalam masakan Cina saya. Cubalah dalam nasi goreng dan saya jamin anda akan rasa hidangan ini mudah dengan cara yang baru.

Dalam aromaterapi, Rosemary minyak pati sebahagian besarnya dihasilkan di Maghribi, Sepanyol dan Perancis. Ia diekstrak oleh penyulingan stim daripada daun dan bunga. Ia dianggap sebagai nota pertengahan dalam aromaterapi dan sering dicampur dengan Cedarwood, geranium, basil, myrtle. Saya juga akan campuran dengan minyak pati lain hanya untuk berbeza.

Dari segi sejarah, minyak pati rosemary telah digunakan oleh budaya yang berbeza atas sebab-sebab yang begitu banyak yang berbeza.

Perancis dibakar rosemary kerana ia dianggap bahawa asap itu akan mengusir wabak penyakit di hospital. Orang-orang Mesir yang digunakan dalam ritual pembersihan mereka. Ratu Hungary membasuh mukanya dengan campuran rosemary, oren dan meningkat minyak pati. British disimpan berhampiran dengan tubuh mereka untuk melawan selesema. Orang Yunani percaya bahawa ia boleh meningkatkan daya ingatan terutama sebelum peperiksaan. Ia juga berkata bahawa Virgin Mary diliputi belukar rosemary dengan jubah beliau semasa di Mesir, sehingga mengubah bunga-bunga dari putih kepada biru. Moors menanamnya di kebun mereka untuk menghalau perosak.

Ia telah digunakan secara tradisional dalam upacara perkahwinan supaya pasangan pengantin tidak akan lupa janji setia mereka. Berkabung melemparkan tangkai rosemary pada kubur sebagai simbol bahawa orang yang mati tidak dilupakan. Orang Cina percaya rosemary minyak pati boleh menyembuhkan botak.

Hari ini, dalam aromaterapi, minyak pati rosemary digunakan untuk kejelasan mental, merangsang sistem saraf, untuk mencegah keguguran rambut, untuk melegakan kekejangan otot, untuk membersihkan dada dan kepala kesesakan dan untuk menghilangkan jangkitan.

Anda boleh berkembang rosemary anda sendiri di dalam pasu. Tetapi ia tidak suka sejuk yang sangat banyak sehingga membawa ia dalam rumah apabila cuaca mula berubah tetapi ini tidak menjadi masalah dalam cerah Singapura. Ia tidak suka terlalu basah sama ada jadi menggunakan air secara berhemah. Tanah akan menjadi ideal jika ia adalah sekitar P.H. 6,0-7,5. Secara peribadi saya tidak mempunyai ibu jari hijau jadi saya tidak berkembang. Makcik saya tidak walaupun dan namanya adalah Rosemary. Beliau berkata, herba ini amat berguna kepadanya. Re-periuk herba ini apabila ia kelihatan membosankan.

Ingat untuk cuba percikan herba kering rosemary dalam nasi goreng anda pada kali seterusnya!

PERHATIAN: Oleh kerana sifat-sifatnya merangsang, jangan gunakan semasa mengandung. Jangan gunakan minyak pati dicairkan pada kulit. Jangan menelan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar